onsdag 2 juli 2008

Läsning om böcker

Jag älskar böcker av olika slag. De kan vara intressanta för sitt innehåll, för att de är vackra o.s.v. Därför gillar jag att läsa böcker om böcker, eller författare som skriver om sitt skrivande och läsande. Jag gillar även att läsa biografier och memoarer som på något sätt har med böcker att göra. Som Ett år på sextiotalet av Olof Lagercrantz, eller Per I. Gedins Förläggarliv. Det är en spännande bok om en man som var med om det moderna bok-Sverige. Inte bara när det gäller författarna och böckerna, utan även dess form. Han introducerade POCKETBOKEN på sextiotalet.

En annan bok om böcker är Joyce Carol Oates En författares övertygelse : liv, hantverk, konst. Här skriver hon om sitt skrivande, om vad hon läser och hur det påverkar och inspirerar henne. Hon skriver även om andra författares inspirationskällor. Vilka författare de läst och hur man kan se det i deras böcker. En liten, tänkvärd bok av en av Amerikas stora författare.



4 kommentarer:

Ensamvarginna sa...

Så vackert att få ta del av dina tankar om böcker. Det känns att du har ett verkligt intresse. Ser fram emot dina tankar som även för mig in i böckernas värld.

Sofia sa...

Jag gillar också Joyce Carol Oates och ser fram emot att läsa den bok du föreslog. Tack för tipset!

Henrik sa...

Hej Mr C.

Ville bara tacka för det eminenta boktipset Tennisspelarna. Har knappt 2 kapitel kvar och vill inte att det ska ta slut. Fantastisk bok helt enkelt. Finns det fler Lars Gustafsson pärlor månne?

Henrik

Bokhylleresor sa...

malvalin - tack!

sofia - varsågod! jag hoppas att jag orkar ge mig på tegelstenen blonde, men den lockar.

henrik - grattis. du är inne i ett underbart, men ibland ojämnt författarskap. jag ska tipsa om fler bra titlar från herr gustafsson själv.